Er werd op Facebook een Roomba 500 serie aangeboden die een tijd ongebruikt was geweest, daarna door de verkoper voorzien was van een nieuwe accu, maar helaas niet goed meer werkte en meerdere foutmeldingen toonde. Wij hebben op deze advertentie gereageerd en hebben de Roomba opgehaald. De Roomba ging niet aan en gaf inderdaad een foutmelding zodra hij op de oplader werd gezet.
De batterij was compleet leeg en het was een risico om een nieuwe batterij te kopen, aangezien de vorige eigenaar er na het installeren van een nieuwe batterij maar kort gebruik van heeft kunnen maken. Wij hebben dan ook eerst getest of de Roomba het met een externe voeding wel deed. Op het geluid en enkele lampjes na, deed de Roomba wat hij moest doen.
Aangezien de Roomba wel aan ging op de externe voeding, hebben wij een nieuwe batterij besteld. Daarna hebben wij van de Roomba alle borstels en motortjes vrij gemaakt van haren en vuil.
Toen de nieuwe accu geïnstalleerd werd, bleek helaas dat er nog steeds een oplaadprobleem was. De Roomba opnieuw opengemaakt en de printplaat door gemeten. Aan de printplaat was ook goed te zien hoe ‘verwaarloosd’ de Roomba was. We hebben de oplaadfout kunnen herstellen en hebben ook het geluid weer werkend gekregen.
De Roomba is nu meerdere dagen getest en functioneert weer prima. We hebben de Roomba direct voorzien van een nieuw type zijborstel.